Volle bak bij gevarieerde Netwerkdag
“Van streekproducten-producenten tot gemeenteraadsleden, van horeca-ondernemers tot museum-directeuren, van wethouders tot VVV-vertegenwoordigers, van natuurorganisaties tot terreinbeheerders, van marketeers tot kunstenaars etc. etc.”
Een zeer divers publiek was op maandag 26 juni te gast bij De Menmoerhoeve in Etten-Leur voor de jaarlijkse Netwerkdag van streekorganisatie LandStad De Baronie. Zo’n 75 aanwezigen werden na een ‘voorstelrondje’ in de vorm van wat lichte ochtendgymnastiek onder leiding van programma-manager Bas van Gerwen bijgepraat over zo’n beetje alle lopende en nieuwe projecten van LandStad door voorzitter Bert Kandel.
Pieter-Jan van Dijck van De Menmoerhoeve kreeg uit handen van Kandel het allereerste exemplaar van de nieuwe streekproductenkaart aangeboden. Ook overhandigde Kandel hem een kakelverse folder van de negen Baroniepoorten. Zowel de kaart als de folders (iedere Baroniepoort heeft nu ook een eigen folder) zijn in de loop van de week verkrijgbaar bij alle Baroniepoorten en bij diverse VVV’s / toeristische informatiepunten in de streek
LandStad De Baronie (een samenwerkingsverband vanuit de gemeenten Alphen-Chaam, Baarle-Nassau, Breda, Etten-Leur, Oosterhout, Rucphen, Zundert, Staatbosbeheer, Natuurmonumenten, Waterschap Brabantse Delta en een aantal projectpartners waaronder Van Gogh Nationaal Park, ZLTO, Brabants Landschap en Avans Hogeschool) maakt zich sterk voor het nóg aantrekkelijker maken van de Baronie voor bewoners en bezoekers. Dat bleek niet alleen uit de toelichting op de vele projecten, initiatieven en nieuwe ideeën, maar ook uit een aantal pitches, gegeven door super enthousiaste sprekers.
Vier Pitches
De eerste spreker was Thibaud van der Steen (Breda Maakt Mij Blij / No Waste Army, thibaud@maaktmijblij.nl). Hij vertelde uitgebreid over het nut van ‘storytelling’ bij marketing en communicatie.Â
Anke Wismans (Zuivelboerderij De Driehoek, info@zuiveldriehoek.nl) ging in op de ontwikkeling van het Oosterhoutse bedrijf,  van melkveebedrijf naar verkooppunt van streekproducten. Een proces van do’s en don’ts, vallen en opstaan, tips & tricks.
Na een korte koffiebreak met een krakend verse ‘aardbeienslof’ ging Paula Rijkens (Rijkens Food&Tech, info@rijkensfoodentech.nl) in op haar inititief voor een reststromen project: allerhande afvalproducten omzetten in waarde om zo tot een circulaire economie te komen. Zij deed ook een oproep aan ondernemers/organisaties die met reststromen te maken hebben, zich bij haar te melden. Dit om allereerst reststromen in de streek in kaart te brengen.
Jikke Roefs (Breda Wandelt, contact@breda-wandelt.nl) hield een mooi verhaal over haar organisatie, de positieve impact van wandelen en de manier waarop Breda Wandelt dat beleefbaar, interessant én gezellig maakt. Uiteraard riep ze iedereen ook op om deel te nemen aan de Breda Wandel4Daagse (12 t/m 15 juli). LandStad De Baronie is partner van dit wandelevenement en met het project ‘Centje voor de natuur’ een van de twee goede doelen.
Na afloop van de plenaire ochtend was er een heerlijke broodjeslunch met producten van boerderij De Menmoerhoeve en uit de streek, gevolgd door een wandeling over het veelzijdige bedrijf.
LandStad De Baronie kijkt al met al terug op een zeer geslaagde Netwerkdag.
Voor eventuele vragen kan contact worden opgenomen met secretariaat@landstaddebaronie.nlÂ