31 oktober 2022

Doorontwikkeling project Royal Roots

 

Mooi nieuws! De Provincie Noord-Brabant stelt 400.000 euro beschikbaar aan de Stichting Royal Roots i.o. om het Royal Roots project verder te ontwikkelen. Breda Marketing is partner van dit project. Een project dat als doel heeft een breed en divers publiek op een laagdrempelige manier te verbinden met de geschiedenis van de Brabantse Nassaus. Bij de ontwikkeling zijn diverse partijen uit Breda en de regio betrokken. Door het verhaal te vertellen, wil de stichting o.a. ook meer bezoekers aantrekken.

Start van het project
Vier jaar geleden startte NBTC (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen) de ‘Koninklijke verhaallijn’, een promotiecampagne, vooral gericht op Duitsland omdat daar veel interesse is voor ons Koningshuis en de geschiedenis daarvan.

Behalve het NBTC waren vijf steden met een Nassauverleden partner van deze campagne: Den Haag, Delft, Leeuwarden, Apeldoorn én Breda.

Want misschien wel het best bewaarde geheim uit de Nederlandse geschiedenis: de wortels van de Koninklijke Familie liggen in Breda. Daar trouwde 600 jaar geleden een schatrijk meisje met een Duitse graaf: Johanna van Polanen en Engelbrecht van Nassau.

Met hen begint in Breda de stamboom van de familie (Oranje-)Nassau die via prins Willem van Oranje doorgroeit naar koning Willem-Alexander en prinses Amalia.

Dat is ook het begin van de Gouden Eeuw van Breda. Een periode van welvaart en vernieuwing. De Grote Kerk verrijst, het Mastbos wordt aangelegd, het Kasteel van Breda verandert in een paleis. Vorsten, edelen, kunstenaars en geleerden uit heel Europa komen op bezoek.

Het verrassende verhaal over koninklijke wortels gaat over liefde en oorlog. Over machtige mannen en sterke vrouwen. Over vrijheid en verbondenheid.

Royal Roots
De NBTC-campagne Koninklijke Lijn is afgerond, maar het verhaal inspireert om verder te vertellen en de geschiedenis te verbinden met de toekomst. Dat doen we vanaf dit jaar onder de naam Royal Roots.

Royal Roots staat voor een verrassende mix van erfgoed, kunst, design en muziek, voor jong en oud. Binnen het programma bundelen partners van binnen en buiten de stad hun krachten. Met speciale activiteiten en tentoonstellingen, voor bewoners en bezoekers.

Prado in Breda
De eerste grote activiteit van Royal Roots was de buitententoonstelling Prado in Breda in Park Valkenberg, die Breda Marketing samen met Stedelijk Museum Breda, het Prado Museum in Madrid, de gemeente Breda en de Spaanse Ambassade tot stand brachten.
Opvallend veel werken in het Prado hebben een link met Breda omdat de connectie tussen Breda en Spanje meer dan 500 jaar teruggaat. De vriendschappelijke band die de Bredase Nassaus hadden met de Spaanse royals liepen later uit in de Tachtigjarige Oorlog.

Aan de hand van reproducties van werken uit het Prado vertelde de tentoonstelling het Spaanse verhaal van Breda. Over de grote idealen van een kleine stad. En over de kracht van cultuur om te verbeelden en te verbinden.

Kijk voor meer informatie over het programma op: www.royalroots.nl